NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Творчески отражения Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
2872
Творчески отражения

Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен

Изложба на художника Живко Седларски гостува във Фестивалния комплекс във Варна. Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“. За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция

| 01 Октомври 2024, 15:33 ч.
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Снимка © БТА

Изложба на художника Живко Седларски гостува във Фестивалния комплекс във Варна.

Турнето „30 години „Б.Т.Р.“ завършва с два концерта в зала 1 на НДК, в два поредни дни – 20 и 21 ноември, съобщават организаторите.

Музикантите обявиха втора дата, след като първата бе разпродадена месец преди събитието. 

В сетлистата са включени песни от целия музикален път на „Б.Т.Р.“. На сцената ще се присъединят и Добромир Поликов (китара) и Ясен Велчев (клавири).

Групата е подготвила и специална изненада – първи концертен албум с името „30 години Б.Т.Р.“ от съвместния им концерт от 2023 г. със симфоничния оркестър на музикално-драматичния театър „Константин Кисимов“ във Велико Търново под диригентската палка на Георги Патриков. 

За да подгрее предстоящ

Част от диамантена огърлица, свързана с френската кралица Мария Антоанета, беше продадена за 4,8 млн. британски лири на търг в Женева, съобщи Би Би Си. 

Смята се, че именно т.нар. афера с огърлицата става причина за сриване на репутацията на Мария Антоанета. 

Продадената през тази седмица огърлица, чийто дизайн включва два пискюли, е изработена от 500 диаманта. Смята се, че останалите части от оригинала, който е съдържал 650 диаманта, са разпродадени на части на черния пазар. 

Цената, на която е закупена частта с двата пискюла, е двойна спрямо първоначално обявената от аукционната къща "Сотбис". Представител на компанията обяви, че купувачът е жена. 

Настоящото бижу е носено от маркизата на Ангълси по време на коронацията на кралица Елизабет Втора през 1953 г. 

Огърлицата с двата пискюла е била част от колекцията скъпоце

Никол Кидман се завръща на филмовия фестивал във Венеция за световната премиера на филма Babygirl в петък вечер, 30 август, съобщава АП. 

Еротичната драма разказва за влиятелна изпълнителна директорка, която застрашава кариерата и семейния си живот, като започва любовна връзка с по-млад стажант.

Babygirl е дело на Халина Рейн, режисьорка и на филма „Убийствена игра“ (с Мария Бакалова). Рейн черпи вдъхновение от любовта си към еротичните трилъри на режисьори като Пол Верховен и Ейдриън Лайн. Антонио Бандерас играе съпруга на героинята на Кидман, а Харис Дикинсън е в ролята на младия стажант.

Babygirl участва в конкурсната програма на Венеция, заедно с филми като „Мария“ на Пабло Лараин и предстоящите премиери на The Next Door на Педро Алмодовар, Queer на Лука Гуаданино и „Жокера: Лудост за двама“ на Тод Филипс. Победители

Утвърдени и дебютиращи актьори събира на една сцена новият спектакъл на Драматичен театър „Невена Коканова” - Ямбол.

През декември трупата представя комедията „Среща в Санлис” на френския драматург Жан Ануи. За избора на пиесата и на екипа, нагърбил се с нейното поставяне, разказва режисьорът Стоян Радев.

Ще се опитаме да разкажем чистосърдечно и искрено историята, която Жан Ануи ни е предложил. „Среща в Санлис” е не просто чудесна пиеса, тя е великолепна пиеса и в това се убеждаваме, колкото повече я четем, анализираме и разработваме сега при репетициите, сподели пред журналисти в Ямбол Стоян Радев, режисьор и актьор от Варненския театър.  

Поканата за поставянето именно на това произведение идва от театъра в Ямбол. Радев признава, че доскоро не е познавал творбата на Ануи и е решил, че ще поеме ангажимент само ако пиес

Синът на съпругата на норвежкия престолонаследник е бил задържан за нарушаване на съдебно разпореждане да не напуска мястото, на което живее, предаде Франс прес.

Роденият през 1997 г. Мариус Борг Хойби е син на норвежката принцеса Мете Марит от нейна първа връзка. През 2001 г. тя се омъжи на норвежкия престолонаследник, принц Хокон.

Мариус беше арестуван на 4 август заради среднощен спор в апартамента му в Осло и обвинен, че е наранил жена, с която е имал интимна връзка. В началото на септември полицията е получила информация, че Мариус на няколко пъти е установил контакт с жертвата си, която не е желаела подобно нещо. Въз основа на тези сведения полицията му наложи мярка да не се отдалечава от жилището си. Но той е нарушил тази мярка. Полицията открила нож, забит в една от стените в стаята на жертвата на инцидента от 4 август. Подозира се, че Мариус е автор на тази ванд

Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“.

За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция. Редом със скулптурите са представени и рисунки на твореца, които са част от работния му процес по осмислянето на една скулптурна работа, сподели той. 

Изложбата се нарича Haute couture - Haute soudure (Висша мода - Висша заварка) и предшества традиционния Салон на изкуствата в НДК, чиято програма с различни жанрове ще присъства и във Варна през 2025 г. Седларски гостува в крайморския град веднага след представянето си в София. По време на откриването тази вечер ще бъде представена и триезичната книга-албум Haute soudure, Zhivko Sedlarski, ART. 

Живко Седларски е роден в Елхово и е син на живописеца Кольо Седларски. Завършил е специалност скулптура в Националната художествена академия при проф. Величко Минеков. Негови творби са притежание на музеи, галерии и частни колекции в България, Франция, Белгия, Германия, Испания, Швейцария, САЩ, Ливан, Китай и други страни по света. Реализирал е мащабни пластики, които се намират у нас в Поморие, Карлово, Бургас, както и на три континента по света. Най-успешната му работа е роклята „Дъга в нощта“, която е изпълнявана от различен материал. Версия от смола може да се види в изложбата във Варна.  

В интервю Живко Седларски разказа повече за началото на своя творчески път, избора на изразни средства, намирането на пътя на художника в епохата, в която твори, и за мястото на българското изкуство на световната сцена:

Прожектират новия български филм „Сватба“ премиерно в София, Стара Загора и Бургас, съобщават от екипа на продукцията.

По думите им лентата по едноименния разказ на Николай Хайтов се радва на изключителна обратна връзка от зрителите, които са имали възможността да го гледат преди официалното тръгване по кината на 8 ноември. 

Филмът на Магдалена Ралчева наградата на критиката в тазгодишното издание на „Златна роза“. Наследникът на Хайтов – Здравец Хайтов, определя филма като още една перла в киноогърлицата на филмите, заснети по произведения на баща му.

Кинокомплексът Cineland в София ще отвори седем зали за официалната премиера на „Сватба“ – на 7 ноември в София. На 10 ноември е премиерата в Бургас – в

Николай Гърков откри самостоятелна изложба „Хартия и керамика“ в художествена галерия „Илия Бешков“. Тя е в рамките на 12-ото Международно биенале на малките форми - Плевен 2024.

Гърков спечели Голямата награда на 11-ото издание на биеналето и по регламент има право на самостоятелна изложба в рамките на настоящото.

В експозицията съм изложил рисунки, колажи, папие маше, работа с хартиена каша, обемни пастели – маслен и сух, акварел и керамика. Таблата са създадени специално за изложбата. С хартиена каша се работи много добре. Може да се оцветява, да се моделира, да се отпечатва, каза творецът.

Керамиката е правена праз годините. Много трудно мога да направя петнадесетина творби в рамките на една година, при това да са и качествени. Избрал съм неща, които не са показвани през годините. Те са собственост на мои колеги и приятели, кои

Хореографът Бенжамен Милпие представя в залата "Сен мюзикал" тази седмица най-новия си балет "Grace, Джеф Бъкли танцува", съобщи АФП.

Десетте танцьори, ангажирани специално за спектакъла, проследяват основните етапи от живота на преждевременно починалия през 1997 г. музикант, известен с култовия си албум "Grace" и кавъра си на Hallelujah на Ленард Коен.

"Това е истинско откровение, тази творба, защото историята му е достойна за оперна трагедия", казва Милпие пред АФП малко преди премиерата.

Милпие вече е създал около петдесет балета и е преработил "Кармен" във филм. В новата постановка той променя формата, като добавя текст към танца с текстове от дневника на Бъкли, както и пеене не живо. Той използва и видео на живо, "за да създаде сцени, подобни на кино". 

"Това е доста уникално като повествование", казва бившият директор на балета на Парижката о

Боливийският художник Сидней Калдерон представя изложбата Baila Comingo.

Експозицията ще бъде открита тази вечер в „Арт галерия 158“, съобщават организаторите.

Сиднеи Калдерон завършва Националната академия за изящни изкуства в гр. Ла Пас, столицата на Боливия. Реализирал е изложби на три континента.

Негови творби са притежание на частни колекции в Мексико, Аржентина, Боливия, Венецуела, САЩ, Италия, Испания, Германия и България. В периода 1988 – 2006 г. работи и живее в Италия. Понастоящем живее и твори в София. 

/ВСР

Певицата Тони събира най-големите си хитове в албума „Пробуждане“. Представянето е на 25 ноември в Sofia Live Club, съобщават организаторите.

„Всички песни ще бъдат представени на живо, заедно с китарата на Щерион Пилидов, а за почитателите на „Всичко било е насън“ ще има специален комплимент, подготвен с DJ Силвър Иванов”, разказва Тони. 

На живо ще звучат „Както преди“, „Интернет самота“, „Поглед на дете“,  „Ела и ме спаси“, „Гихон“.  

„Усещането за „Пробуждане“ всъщност дойде в разговор с един от хората, които най-много подкрепят моята музика, Георги Аламуров. Бяхме заедно през лятото и отново се отвори темата за това колко мн

Кога разбрахте, че скулптурата е Вашият път на изразяване?

- В детските си години бях залепен за баща ми, дори съм се цапал от неговата палитра с маслени бои. Беше ми много интересно. Той непрекъснато рисуваше, а в събота и неделя, за почивка, отивахме сред природата с негови колеги от Академията, за да „ловят“ пейзажи. 

Баща Ви насърчаваше ли Ви да рисувате?

- Не ми е казвал какво да правя, не ми се месеше, но аз не можех да смесвам боите като него. Един ден му казах, че ме ядосва, че моят пейзаж не става като неговия, а той отвърна: „Ако стане, язък за мене!“. Не знам как стана, но започнах да търся моите изразни средства повече във формата. Избрах за средното си образование Техникума по керамика и стъкло, защото там имаше много часове по скулптура. Преподаваше ни Христо Песев, той ме вдъхновяваше да търся. После естественият път се продължа бе в Академията и там започна професионалният ми живот. 

Значимо ли е влиянието върху студентите на преподавателите в Академията и после наложи ли се да бягате от него, за да намерите себе си? 

- Академията имаше много богата библиотека и като студент аз откривах там работи на западните си колеги, които срещнах вече в действителност, когато завърших и тръгнах да пътувам. След образованието продължих да търся съвременен и различен начин на израз, който да бъде новост. Исках да измисля нещо свое. Хората харесваха нещата, които правех. През 2008 г. създадох първата рокля от метал и тя даде началото на дълга серия. Покрай нея се върнах несъзнателно към онова, което бях учил в Академията, припомних си уроците по анатомия, за да бъда верен в изграждането на скулптурата. Така че имаше един етап в опит да се измъкна от академизма, но след това се оказа, че той е много полезен. Успокоявах се с мисълта за Бари Фланаган, който е станал известен с модерни авангардни работи, но в един момент решава, че това не го задоволява и се връща към академизма, към това да бъде верен на формата. 

Това означава ли, че сте намерили златната среда между хипермодернизма и старите форми, които са позагърбени днес? 

- Смятам, че не трябва да се връщаме към миналото. Не може да допуснем да правим едно и също, всеки трябва да си научи урока и да избере своя път. Моят духовен баща е Микеланджело и съм се учил да чукам камъка от неговата история. Но той е творил преди петстотин години, нека оставим това, което е създал и да тръгнем да търсим нещо друго в XXI век. Когато отидох във Франция всички музеи и галерии бяха на мое разположение. Като френски гражданин обиколих Европа и САЩ, видях както неща, които ми харесват, така и други, и това е част от моето изграждане. 

Според Вас кое е най-високото достижение на съвременното изкуство? Свободата ли? 

- Свобода винаги е имало. Може би в Египет не са можели да правят нещо извън канона, но гърците излизат от формата и раздвижват тялото. После тялото бива облечено заради религията, за да се стигне до Роден, който отново го съблича и оттам нататък може да се говори вече за тотална свобода. Днес всеки може да се изрази по приятен за него начин. Има демокрация, но тя стига пък до субективното мнение на галериста и зрителя. Моето слово е формата, но в залата влизат хора, които го харесват и други, които не го приемат. 

Как стои България на сцената на световното визуално изкуство? 

- Границите са отворени, всеки може да следи, да се информира. В България има автори, които създават нови неща, които може би са научили някъде другаде, но все още виждам в галериите, че напредването не върви много бързо. Може би учителите не обръщат достатъчно внимание на съвременността. 

Имате ли любим материал? 

- Тези дни си мислех за това, защото току-що направих една скулпура от камък в Раювци в Еленския Балкан. Дълги години не бях докосвал този материал и там си дадох сметка, че металът си остава моето средство за израз. С него съм най-свободен. Мога да създам една форма и ако не я харесам, да я направя наново, както е при рисунката, която можеш да преправиш с гума. Сгрешиш ли при камъка, трябва да променяш формата. Така три пъти я променях в Раювци, докато бе готова. Сега е изложена в парка там. Работя и със смола, дърво и други материали, но свободата ми е в метала. 

Правите ли мащабни пластики в градска среда? 

- Още след завършването си в края на 80-те години получих три държавни поръчки. Едната беше „Майката“, която изобразяваше жена, очакваща завръщането от фронта на своя съпруг, баща или син. Беше поръчана от една община, но след промените те не платиха излятата от бронз скулптура и тя остана в леярната, където постепенно е била затрупана с отпадъци. Намери се през 2013 г., когато я видели натоварена на волска каруца да я карат за вторични суровини и се обадили в полицията. Кметът на Карлово поръчва да я почистват и я слагат на входа на града откъм Пловдив, където е и сега. Благодарен съм на съдбата, че бе спасена. Другите две поръчки не се реализираха. Правил съм четириметрова фигура рокля - сирена за хотел в Поморие. Роклята ми, наречена „Дъга в нощта“, съществува в различни варианти на различни места. Първата е във Франция. Има я от варовик в Бургас. Заглавието е по песен на Рони Джеймс Дио, която ме осени една вечер, докато гледах първата скулптура от стомана да блести от нощното осветление в ателието. 

В България преди промените имаше държавна комисия по скулптура и не можеше всеки да поставя каквото където си иска. Тогава не бях съгласен с начина, по който тя практикуваше, защото бяхме подчинени на няколко личности, които диктуваха техния вкус във всичко. Сега има свобода, но все пак трябва да се внимава какво и на кого се поръчва, какви художествени качества има то, защото тези творби възпитават хората. 

Изложбата на Живко Седларски във Фестивалния комплекс във Варна ще остане до 16 октомври. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
„Сирк дю Солей“ ще представи първото си постоянно шоу в Европа в театъра на „Потсдамер плац“ в Берлин през 2025 година, предаде Ройтерс. Шоуто е наречено A ...
Банан, провъзгласен за произведение на изкуството, беше продаден за 6,2 милиона долара на търг на "Сотбис" в Ню Йорк
Банан, залепен на стената със сребристо тиксо - творба на италианския концептуален художник Маурицио Кателан, предизвика поредната сензация на пазара на изкуство в Ню Йорк, след ка ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 12:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Творчески отражения
2872
Творчески отражения

Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен

Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“.За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция.

| 01 Октомври 2024, 15:33 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Живко Седларски: Металът е моето изразно средство, с него съм най-свободен
Снимка © БТА

Изложба на художника Живко Седларски гостува във Фестивалния комплекс във Варна.

Авторът, който живее във Франция, е известен като „рицарят на стоманените дами“.

Турнето „30 години „Б.Т.Р.“ завършва с два концерта в зала 1 на НДК, в два поредни дни – 20 и 21 ноември, съобщават организаторите.

Музикантите обявиха втора дата, след като първата бе разпродадена месец преди събитието. 

В сетлистата са включени песни от целия музикален път на „Б.Т.Р.“. На сцената ще се присъединят и Добромир Поликов (китара) и Ясен Велчев (клавири).

Групата е подготвила и специална изненада – първи концертен албум с името „30 години Б.Т.Р.“ от съвместния им концерт от 2023 г. със симфоничния оркестър на музикално-драматичния театър „Константин Кисимов“ във Велико Търново под диригентската палка на Георги Патриков. 

За да подгрее предстоящ

Част от диамантена огърлица, свързана с френската кралица Мария Антоанета, беше продадена за 4,8 млн. британски лири на търг в Женева, съобщи Би Би Си. 

Смята се, че именно т.нар. афера с огърлицата става причина за сриване на репутацията на Мария Антоанета. 

Продадената през тази седмица огърлица, чийто дизайн включва два пискюли, е изработена от 500 диаманта. Смята се, че останалите части от оригинала, който е съдържал 650 диаманта, са разпродадени на части на черния пазар. 

Цената, на която е закупена частта с двата пискюла, е двойна спрямо първоначално обявената от аукционната къща "Сотбис". Представител на компанията обяви, че купувачът е жена. 

Настоящото бижу е носено от маркизата на Ангълси по време на коронацията на кралица Елизабет Втора през 1953 г. 

Огърлицата с двата пискюла е била част от колекцията скъпоце

Никол Кидман се завръща на филмовия фестивал във Венеция за световната премиера на филма Babygirl в петък вечер, 30 август, съобщава АП. 

Еротичната драма разказва за влиятелна изпълнителна директорка, която застрашава кариерата и семейния си живот, като започва любовна връзка с по-млад стажант.

Babygirl е дело на Халина Рейн, режисьорка и на филма „Убийствена игра“ (с Мария Бакалова). Рейн черпи вдъхновение от любовта си към еротичните трилъри на режисьори като Пол Верховен и Ейдриън Лайн. Антонио Бандерас играе съпруга на героинята на Кидман, а Харис Дикинсън е в ролята на младия стажант.

Babygirl участва в конкурсната програма на Венеция, заедно с филми като „Мария“ на Пабло Лараин и предстоящите премиери на The Next Door на Педро Алмодовар, Queer на Лука Гуаданино и „Жокера: Лудост за двама“ на Тод Филипс. Победители

Утвърдени и дебютиращи актьори събира на една сцена новият спектакъл на Драматичен театър „Невена Коканова” - Ямбол.

През декември трупата представя комедията „Среща в Санлис” на френския драматург Жан Ануи. За избора на пиесата и на екипа, нагърбил се с нейното поставяне, разказва режисьорът Стоян Радев.

Ще се опитаме да разкажем чистосърдечно и искрено историята, която Жан Ануи ни е предложил. „Среща в Санлис” е не просто чудесна пиеса, тя е великолепна пиеса и в това се убеждаваме, колкото повече я четем, анализираме и разработваме сега при репетициите, сподели пред журналисти в Ямбол Стоян Радев, режисьор и актьор от Варненския театър.  

Поканата за поставянето именно на това произведение идва от театъра в Ямбол. Радев признава, че доскоро не е познавал творбата на Ануи и е решил, че ще поеме ангажимент само ако пиес

Синът на съпругата на норвежкия престолонаследник е бил задържан за нарушаване на съдебно разпореждане да не напуска мястото, на което живее, предаде Франс прес.

Роденият през 1997 г. Мариус Борг Хойби е син на норвежката принцеса Мете Марит от нейна първа връзка. През 2001 г. тя се омъжи на норвежкия престолонаследник, принц Хокон.

Мариус беше арестуван на 4 август заради среднощен спор в апартамента му в Осло и обвинен, че е наранил жена, с която е имал интимна връзка. В началото на септември полицията е получила информация, че Мариус на няколко пъти е установил контакт с жертвата си, която не е желаела подобно нещо. Въз основа на тези сведения полицията му наложи мярка да не се отдалечава от жилището си. Но той е нарушил тази мярка. Полицията открила нож, забит в една от стените в стаята на жертвата на инцидента от 4 август. Подозира се, че Мариус е автор на тази ванд

За изявата си в крайморския град той е избрал да покаже част от своите известни пластики рокли, стоманени дървета, каквито прави до 2008 г., и произведения от серия „Море - земя“, реализирана във Франция. Редом със скулптурите са представени и рисунки на твореца, които са част от работния му процес по осмислянето на една скулптурна работа, сподели той. 

Изложбата се нарича Haute couture - Haute soudure (Висша мода - Висша заварка) и предшества традиционния Салон на изкуствата в НДК, чиято програма с различни жанрове ще присъства и във Варна през 2025 г. Седларски гостува в крайморския град веднага след представянето си в София. По време на откриването тази вечер ще бъде представена и триезичната книга-албум Haute soudure, Zhivko Sedlarski, ART. 

Прожектират новия български филм „Сватба“ премиерно в София, Стара Загора и Бургас, съобщават от екипа на продукцията.

По думите им лентата по едноименния разказ на Николай Хайтов се радва на изключителна обратна връзка от зрителите, които са имали възможността да го гледат преди официалното тръгване по кината на 8 ноември. 

Филмът на Магдалена Ралчева наградата на критиката в тазгодишното издание на „Златна роза“. Наследникът на Хайтов – Здравец Хайтов, определя филма като още една перла в киноогърлицата на филмите, заснети по произведения на баща му.

Кинокомплексът Cineland в София ще отвори седем зали за официалната премиера на „Сватба“ – на 7 ноември в София. На 10 ноември е премиерата в Бургас – в

Николай Гърков откри самостоятелна изложба „Хартия и керамика“ в художествена галерия „Илия Бешков“. Тя е в рамките на 12-ото Международно биенале на малките форми - Плевен 2024.

Гърков спечели Голямата награда на 11-ото издание на биеналето и по регламент има право на самостоятелна изложба в рамките на настоящото.

В експозицията съм изложил рисунки, колажи, папие маше, работа с хартиена каша, обемни пастели – маслен и сух, акварел и керамика. Таблата са създадени специално за изложбата. С хартиена каша се работи много добре. Може да се оцветява, да се моделира, да се отпечатва, каза творецът.

Керамиката е правена праз годините. Много трудно мога да направя петнадесетина творби в рамките на една година, при това да са и качествени. Избрал съм неща, които не са показвани през годините. Те са собственост на мои колеги и приятели, кои

Хореографът Бенжамен Милпие представя в залата "Сен мюзикал" тази седмица най-новия си балет "Grace, Джеф Бъкли танцува", съобщи АФП.

Десетте танцьори, ангажирани специално за спектакъла, проследяват основните етапи от живота на преждевременно починалия през 1997 г. музикант, известен с култовия си албум "Grace" и кавъра си на Hallelujah на Ленард Коен.

"Това е истинско откровение, тази творба, защото историята му е достойна за оперна трагедия", казва Милпие пред АФП малко преди премиерата.

Милпие вече е създал около петдесет балета и е преработил "Кармен" във филм. В новата постановка той променя формата, като добавя текст към танца с текстове от дневника на Бъкли, както и пеене не живо. Той използва и видео на живо, "за да създаде сцени, подобни на кино". 

"Това е доста уникално като повествование", казва бившият директор на балета на Парижката о

Боливийският художник Сидней Калдерон представя изложбата Baila Comingo.

Експозицията ще бъде открита тази вечер в „Арт галерия 158“, съобщават организаторите.

Сиднеи Калдерон завършва Националната академия за изящни изкуства в гр. Ла Пас, столицата на Боливия. Реализирал е изложби на три континента.

Негови творби са притежание на частни колекции в Мексико, Аржентина, Боливия, Венецуела, САЩ, Италия, Испания, Германия и България. В периода 1988 – 2006 г. работи и живее в Италия. Понастоящем живее и твори в София. 

/ВСР

Певицата Тони събира най-големите си хитове в албума „Пробуждане“. Представянето е на 25 ноември в Sofia Live Club, съобщават организаторите.

„Всички песни ще бъдат представени на живо, заедно с китарата на Щерион Пилидов, а за почитателите на „Всичко било е насън“ ще има специален комплимент, подготвен с DJ Силвър Иванов”, разказва Тони. 

На живо ще звучат „Както преди“, „Интернет самота“, „Поглед на дете“,  „Ела и ме спаси“, „Гихон“.  

„Усещането за „Пробуждане“ всъщност дойде в разговор с един от хората, които най-много подкрепят моята музика, Георги Аламуров. Бяхме заедно през лятото и отново се отвори темата за това колко мн

Живко Седларски е роден в Елхово и е син на живописеца Кольо Седларски. Завършил е специалност скулптура в Националната художествена академия при проф. Величко Минеков. Негови творби са притежание на музеи, галерии и частни колекции в България, Франция, Белгия, Германия, Испания, Швейцария, САЩ, Ливан, Китай и други страни по света. Реализирал е мащабни пластики, които се намират у нас в Поморие, Карлово, Бургас, както и на три континента по света. Най-успешната му работа е роклята „Дъга в нощта“, която е изпълнявана от различен материал. Версия от смола може да се види в изложбата във Варна.  

В интервю Живко Седларски разказа повече за началото на своя творчески път, избора на изразни средства, намирането на пътя на художника в епохата, в която твори, и за мястото на българското изкуство на световната сцена:

Кога разбрахте, че скулптурата е Вашият път на изразяване?

- В детските си години бях залепен за баща ми, дори съм се цапал от неговата палитра с маслени бои. Беше ми много интересно. Той непрекъснато рисуваше, а в събота и неделя, за почивка, отивахме сред природата с негови колеги от Академията, за да „ловят“ пейзажи. 

Баща Ви насърчаваше ли Ви да рисувате?

- Не ми е казвал какво да правя, не ми се месеше, но аз не можех да смесвам боите като него. Един ден му казах, че ме ядосва, че моят пейзаж не става като неговия, а той отвърна: „Ако стане, язък за мене!“. Не знам как стана, но започнах да търся моите изразни средства повече във формата. Избрах за средното си образование Техникума по керамика и стъкло, защото там имаше много часове по скулптура. Преподаваше ни Христо Песев, той ме вдъхновяваше да търся. После естественият път се продължа бе в Академията и там започна професионалният ми живот. 

Значимо ли е влиянието върху студентите на преподавателите в Академията и после наложи ли се да бягате от него, за да намерите себе си? 

- Академията имаше много богата библиотека и като студент аз откривах там работи на западните си колеги, които срещнах вече в действителност, когато завърших и тръгнах да пътувам. След образованието продължих да търся съвременен и различен начин на израз, който да бъде новост. Исках да измисля нещо свое. Хората харесваха нещата, които правех. През 2008 г. създадох първата рокля от метал и тя даде началото на дълга серия. Покрай нея се върнах несъзнателно към онова, което бях учил в Академията, припомних си уроците по анатомия, за да бъда верен в изграждането на скулптурата. Така че имаше един етап в опит да се измъкна от академизма, но след това се оказа, че той е много полезен. Успокоявах се с мисълта за Бари Фланаган, който е станал известен с модерни авангардни работи, но в един момент решава, че това не го задоволява и се връща към академизма, към това да бъде верен на формата. 

Това означава ли, че сте намерили златната среда между хипермодернизма и старите форми, които са позагърбени днес? 

- Смятам, че не трябва да се връщаме към миналото. Не може да допуснем да правим едно и също, всеки трябва да си научи урока и да избере своя път. Моят духовен баща е Микеланджело и съм се учил да чукам камъка от неговата история. Но той е творил преди петстотин години, нека оставим това, което е създал и да тръгнем да търсим нещо друго в XXI век. Когато отидох във Франция всички музеи и галерии бяха на мое разположение. Като френски гражданин обиколих Европа и САЩ, видях както неща, които ми харесват, така и други, и това е част от моето изграждане. 

Според Вас кое е най-високото достижение на съвременното изкуство? Свободата ли? 

- Свобода винаги е имало. Може би в Египет не са можели да правят нещо извън канона, но гърците излизат от формата и раздвижват тялото. После тялото бива облечено заради религията, за да се стигне до Роден, който отново го съблича и оттам нататък може да се говори вече за тотална свобода. Днес всеки може да се изрази по приятен за него начин. Има демокрация, но тя стига пък до субективното мнение на галериста и зрителя. Моето слово е формата, но в залата влизат хора, които го харесват и други, които не го приемат. 

Как стои България на сцената на световното визуално изкуство? 

- Границите са отворени, всеки може да следи, да се информира. В България има автори, които създават нови неща, които може би са научили някъде другаде, но все още виждам в галериите, че напредването не върви много бързо. Може би учителите не обръщат достатъчно внимание на съвременността. 

Имате ли любим материал? 

- Тези дни си мислех за това, защото току-що направих една скулпура от камък в Раювци в Еленския Балкан. Дълги години не бях докосвал този материал и там си дадох сметка, че металът си остава моето средство за израз. С него съм най-свободен. Мога да създам една форма и ако не я харесам, да я направя наново, както е при рисунката, която можеш да преправиш с гума. Сгрешиш ли при камъка, трябва да променяш формата. Така три пъти я променях в Раювци, докато бе готова. Сега е изложена в парка там. Работя и със смола, дърво и други материали, но свободата ми е в метала. 

Правите ли мащабни пластики в градска среда? 

- Още след завършването си в края на 80-те години получих три държавни поръчки. Едната беше „Майката“, която изобразяваше жена, очакваща завръщането от фронта на своя съпруг, баща или син. Беше поръчана от една община, но след промените те не платиха излятата от бронз скулптура и тя остана в леярната, където постепенно е била затрупана с отпадъци. Намери се през 2013 г., когато я видели натоварена на волска каруца да я карат за вторични суровини и се обадили в полицията. Кметът на Карлово поръчва да я почистват и я слагат на входа на града откъм Пловдив, където е и сега. Благодарен съм на съдбата, че бе спасена. Другите две поръчки не се реализираха. Правил съм четириметрова фигура рокля - сирена за хотел в Поморие. Роклята ми, наречена „Дъга в нощта“, съществува в различни варианти на различни места. Първата е във Франция. Има я от варовик в Бургас. Заглавието е по песен на Рони Джеймс Дио, която ме осени една вечер, докато гледах първата скулптура от стомана да блести от нощното осветление в ателието. 

В България преди промените имаше държавна комисия по скулптура и не можеше всеки да поставя каквото където си иска. Тогава не бях съгласен с начина, по който тя практикуваше, защото бяхме подчинени на няколко личности, които диктуваха техния вкус във всичко. Сега има свобода, но все пак трябва да се внимава какво и на кого се поръчва, какви художествени качества има то, защото тези творби възпитават хората. 

Изложбата на Живко Седларски във Фестивалния комплекс във Варна ще остане до 16 октомври. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Първото си постоянно шоу в Европа на „Сирк дю Солей“ ще започне в Берлин през ноември 2025 г.
Банан, провъзгласен за произведение на изкуството, беше продаден за 6,2 милиона долара на търг на "Сотбис" в Ню Йорк
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.